خرید شال ضرغامی: 30% مردم ماهواره دارند

رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به اينكه 30 درصد مردم به هزاران شبكه ماهواره‌اي دسترسي دارند،‌ گفت: با اين وجود هنوز بيش از دو هزار نقطه كور در كشور وجود دارد كه ساكنان آن فاقد پوشش شبكه‌هاي صدا و سيما هستند و براي رفع اين معضل 320 ميليارد تومان هزينه نياز است.

به گزارش فارس، سيد عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي كه در بيستمين گردهمايي ائمه جمعه سراسر كشور در مصلي امام خميني(ره) تهران سخن مي‌گفت، تعامل روحانيت با مردم را به مسئوليت رسانه ملي شبيه دانست و گفت: كه اين دو مجموعه از اين جهت كه پل ارتباطي ملت و حاكميت هستند، مسئوليت سنگيني برعهده دارند.
وي در عين حال گفت كه با اين وجود هنوز صدا و سيما در بسياري از نقاط كشور كه اتفاقا مناطق حساس و مرزي هستند امكان پخش برنامه براي مردم را ندارد.
رئيس سازمان صدا و سيما اظهار داشت:‌ امروز كه در آستانه برگزاري جشن 30 سالگي انقلاب اسلامي قرار داريم، هنوز بيش از دو هزار نقطه كور در كشور وجود دارد كه ساكنان آنها فاقد پوشش شبكه‌هاي صدا و سيما هستند و براي رفع اين معضل 320 ميليارد تومان هزينه نياز است.
ضرغامي افزود: اگر ماهواره در ايران آزاد بود هزينه پوشش شبكه‌هاي سيما در مناطق مختلف كمتر از رقم برآورد شده فعلي بود، اما فعلا به حق ماهواره ممنوع است و اعتبار بيشتري بايد براي كار درنظر گرفت و چنانچه 320 ميليارد تومان براي اين كار درنظر گرفته شود ظرف 2 سال مي‌توان همه نقاط را تحت پوشش قرار دهيم، اما هيئت دولت در غياب رئيس جمهور اين فرآيند را 4 ساله تعريف كرد و با وضعيت موجود اين كار 50 سال طول مي‌كشد.
وي در ادامه به ذكر تفاوت كار ائمه جمعه و روحانيت با كار صدا و سيما پرداخت و گفت: مراجعان ائمه جمعه و علما افراد خاص با درخواست‌هاي مشابه هستند، ولي صدا و سيما در عين حفظ اصول و ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب كه آنها را ناديده نمي‌گيرد، مسئوليت سنگيني در قبال همه آحاد ملت از هر جنس و قشر و تفكر و سليقه‌اي دارد.

رئيس رسانه ملي خاطرنشان كرد: صدا و سيما بايد براي جلب رضايت همه آحاد كشور كه تحت لقاي جمهوري اسلامي و رهبري نظام و قانون اساسي قرار دارند به گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه همه آنها از برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني استفاده كنند و در اين حوزه ملاحظات و اقتضائات خاص خود مطرح است.
ضرغامي با تاكيد بر اينكه صدا و سيماي جمهوري اسلامي با رقباي جدي در عرصه رسانه جهاني مواجه است ادامه داد: به دليل عدم سرمايه‌گذاري و عدم برخورداري از ماهواره مستقل نقطه مداري ما را دشمنان اشغال كرده‌اند و به عنوان نمونه فرستنده موسوم به ترك ست كه منشاء‌ آن يك كشور اسلامي است، بيش از 150 كانال تلويزيوني 24 ساعته متنوع را در معرض ديد قرار مي‌دهد كه اكثر آنها در اوج ابتذال قرار دارند.

وي با اشاره به اينكه در كشورمان 30 درصد مردم به هزاران شبكه ماهواره‌اي دسترسي دارند به ذكر نمونه‌ ديگري از تحركات رسانه‌اي دشمنان پرداخت و گفت: يك شاهزاده سعودي بيش از 60 شبكه ماهواره‌اي راه‌اندازي كرده كه يكي از آنها العربيه است كه اين شبكه خبري در اوج ابتذال قرار دارد.
ضرغامي افزود: اخيرا در كنار اين شبكه، يك شبكه براي پخش فيلم‌هاي سينمايي راه‌اندازي شده است و گرچه تا چندي پيش شبكه MBC عربي كه بيشتر به موسيقي و فيلم گرايش داشت رتبه نخست شبكه‌ها را از آن خود كرده بود، شبكه MBC فارسي نيز راه‌اندازي شد كه قطعا به دليل زبان انتخاب شده مخاطبين بيشتري در ميان ايرانيان خواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: رسانه ملي بايد به گونه‌اي در عرصه رسانه‌اي برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري و فعاليت كند كه در رقابت با شبكه‌هاي مذكور بتواند نگاه مخاطبان رسانه‌هاي بيگانه را به داخل معطوف كند و ماموريت نقش‌‌آفريني مردم در تحولات سياسي و اجتماعي را به خوبي انجام دهد.
رئيس سازمان صدا و سيما در بخش ديگري از سخنان خود به تلاش‌هاي رسانه ملي در عرصه تبليغ اين نيز اشاره كرد و گفت: راديو و تلويزيون در تبليغ دين پيشرفت خوبي داشته و به تعبيري با به صحنه آوردن علماي بزرگ، مرجعيت را عرفي كرد و ارتباطي صميمانه و عاطفي ميان روحانيت معظم و مردم بوجود آورد.

ضرغامي بر همين اساس از ائمه جمعه خواست كه به صدا و سيماي مراكز استان‌ها چهره‌هاي جديد از سخنرانان عالم و انقلابي و موثر معرفي كنند تا مردم از مباحث اخلاقي و اعتقادي آنها در جهت آشنايي با معارف اسلام ناب محمدي بهره‌مند شوند.
وي تاكيد كرد: آنچه امروز براي ما اهميت دارد، برنامه‌هاي نمايشي با موضوع حساس دين جهت تبليغ و ترويج معارف اسلامي كه اين كار بسيار لازم و دشوار است.
رئيس سازمان صدا و سيما اظهار داشت: امروز غربي‌ها در قالب فيلم‌هاي سينمايي به تبليغ و ترويج مسيحيت مي‌پردازند و بايد ضمن برخورد انقباضي با چنين فيلم‌هايي كه از سه سال پيش آغاز شده، از اين حركت الگو گرفته و براي ترويج احكام الهي از هنر استفاده برد.
وي متذكر شد: گاهي ديده مي‌شود كه جواناني علاقمند نيستند كه مباحث مذهبي را مستقيما بشنوند و در واقع اهل گوش دادن به سخنراني‌ها نيستند، اما مايلند مباحث عقيدتي و اخلاقي و عارفانه را از طريق سريال‌ها و نمايش‌ها دريافت كنند كه خوشبختانه اين روند در صدا و سيما با جديت پيگيري مي‌شود.
ضرغامي افزود: اولين سريالي كه با موضوع دين و مفاهيم ماورائي از رسانه ملي پخش شد، سريال «او يك فرشته بود» بوده كه 4 سال پيش به نمايش درآمد و اين روند به دليل استقبال مردم از سريال مذكور ادامه داشت و امروز نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد ذائقه‌سازي صدا و سيما مؤثر و موفق بوده است.

وي در پايان با تقدير از همكاري حوزه‌هاي علميه و روحانيت با رسانه ملي در توليد سريال‌هاي مذهبي بر لزوم تداوم و توسعه روند فعلي تاكيد كرد: اگر در گذشته سريال‌هاي طنز سيما از نظر جذب مخاطب و رضايتمندي رتبه نخست را به خود اختصاص مي‌داد، امروز سريال‌هاي مذهبي گوي سبقت را ربوده‌اند و سريال اول ماه مبارك رمضان گذشته از نظر مردم «روز حسرت» شناخته شد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید